Bijnieruitputting

Bijnieruitputting 2

Bijnier uitputting

De stille welvaartsziekte van deze tijd

Onze bijnieren produceren hormonen. De belangrijkste hormonen zijn Adrenaline en Cortison. Maar ook noradrenaline en aldosteron.

Adrenaline veroorzaakt een antistress-reactie op bijvoorbeeld vechten, angst, vluchten.

Cortison heeft een enorme werking in het lichaam, zoals

• Aanmaak oestrogeen bij vrouwen

• Aanmaak testosteron bij mannen

• Reguleert de bloeddruk

• Reguleert de bloedsuikerspiegel

• Reguleert zout en water balans in de cellen.

• Zorgt dat het immuunsysteem in balans is

• Zorgt voor de mineralenhuishouding

• Bepaalt het vermogen om met stress om te gaan.

Heel vroeger kende men eigenlijk maar twee soorten stress, namelijk: vechten of vluchten. Dit was een kortstondige stress. Tegenwoordig is het allemaal gecompliceerder. Wij kennen nu stress van levensstijl, werk, gedachten, emoties, voeding, milieuverontreiniging, synthetische medicatie, vaccinaties etc. Onze huidige maatschappij kenmerkt zich door lege over-bewerkte voeding die wel vult, maar niet voedt, niet of juist overmatig sporten, hoge werkdruk, weinig slaap, onregelmatige werktijden, veel koffie, suiker, energiedrankjes, fout zout, verkeerde vetten en noem maar op. Ons lichaam staat onophoudelijk onder langdurige stress. Het gevolg van deze langdurige stress is dat onze bijnieren niets anders doen dan Adrenaline en Cortisol produceren en hierdoor overuren draaien. Vaak wordt gezegd dat onze bijnieren stresshormonen produceren, maar dat is dus niet waar. Zij produceren juist anti-stresshormonen. Grof gezegd zijn er 2 soorten aandoeningen.

• Ziekte van Addison hierbij zijn de bijnieren onderactief. Er worden te weinig bijnierhormonen geproduceerd.

• Ziekte van Cushing hierbij zijn de bijnieren overactief. Er worden te veel bijnierhormonen geproduceerd.

Dit zijn twee uitersten. Het grijze gebied dat hier tussen zit is vrijwel niet te diagnosticeren.

Bijnieruitputting

Wat gebeurt er nu bij een bijnieruitputting? Bij een bijnieruitputting zijn de bijnieren onder-actief. De oorzaak van het onderactief zijn is dat de bijnieren jarenlang (soms wel 15 tot 20 jaar) over-actief zijn geweest. Een logische reactie hierop is dat de schildklier minder actief wordt. De schildklier regelt immers de temperatuur en de snelheid van de stofwisseling. Logisch, omdat het corrigerend werkt op de over-activiteit van de bijnieren. Normaal gesproken zou dan bij een onder-activiteit van de bijnieren de schildklier een over-activiteit moeten vertonen, maar meestal gebeurt dit niet. Gevolg is dan dat men spijsverteringsproblemen krijgt, men is kouwelijk, en heeft ijskoude handen en voeten. De 15 tot 20 jaar dat de bijnieren over-actief zijn noemt men wel de weerstandsfase. Zoals ik al eerder heb gezegd is het een normale reactie van de schildklier om dan minder actief te zijn. Dit is de reden dat de TSH-waarden van het bloed in deze fase weinig problemen laten zien. Men heeft echter wel klachten. Een bijnieruitputting is dus eigenlijk een situatie waarbij de bijnieren niet kunnen voldoen aan de eisen die gesteld worden als gevolg van Stress.

Symptomen van bijnieruitputting kunnen zijn:

• Hoofdpijn, vermoeidheid en zwakte, vooral in de ochtend en middag

• Een onderdrukt immuunsysteem

• Verhoogde kans op allergieën

• Spier- en botverlies en spierzwakte

• Depressie, Verminderd vermogen om met stress om te gaan.

• Verlangen naar eten met veel zout, suiker of vet

• Hormonale disbalans*

• Huidproblemen

• Auto-immuunziekten

• Verhoogde overgangsklachten (bij vrouwen)

• Laag libido

• Duizeligheid bij het opstaan vanuit een zittende of liggende positie

• Problemen met wakker worden in de ochtend, ondanks een volledige nachtrust

• Slechter geheugen

*Oestrogeendominantie is een situatie waarbij het oestrogeengehalte overheerst. Bijnieruitputting zorgt voor een afname van progesteron, het hormoon dat in evenwicht moet zijn met oestrogeen. Dit kan leiden tot bijvoorbeeld hoofdpijnen, migraine en menstruatiestoornissen. Ook het pilgebruik bij vrouwen kan leiden tot een oestrogeendominantie.

Wat kunnen wij doen aan bijnieruitputting?

Hoog-gedoseerde multivitamine     Mensen met een bijnieruitputting hebben vaak een tekort aan belangrijke vitaminen en mineralen. Zoals ik al heb aangegeven in mijn onderwerp “Bent U gezond?” is een hoog-gedoseerde multivitamine heel belangrijk. Hierin zitten de juist voor bijnieren zo belangrijke B-vitaminen ruimschoots vertegenwoordigd. Maar ook de vitaminen A, D en E en belangrijke mineralen.

Vitamine C         De productie van Cortisol en de andere bijnierhormonen zijn afhankelijk van een voldoende aanvoer van vitamine C. Hiermee is het de belangrijkste vitamine voor de bijnieren. Mensen met een bijnieruitputting zouden tussen de 2000 en 4000 mg per dag moeten gebruiken.

Omega 3               Velen van ons hebben een omega 3 tekort. Het tekort hieraan kan ontstekingen veroorzaken waardoor er extra cortisol wordt verbruikt. Een goed omega 3 supplement vermindert de ontstekingen en vermindert hierdoor de werkdruk van de bijnieren.

Probiotica           Probiotica verbetert de spijsvertering, vermindert de bijwerkingen van antibiotica en verlaagt hierdoor het stressniveau. Het lichaam zal dan beter de belangrijke vitaminen en mineralen opnemen die nodig zijn om de noodzakelijke hormonen aan te maken.

Magnesium         Bijna iedereen met bijnieruitputting heeft een aantoonbaar tekort aan magnesium. Magnesium is een essentieel mineraal voor de aanmaak van bijnierhormonen. Bij een tekort aan magnesium is het punt, waarop je bijnieren actief worden, verlaagd.

Wat kunnen wij nog meer doen?

Er zijn een aantal kruiden en andere supplementen die een positieve werking kunnen hebben bij een bijnieruitputting. Ik zal er enkele noemen: • Zoethoutwortel blokkeert omzetting van cortisol in cortison (pas op met hoge bloeddruk) • Ashwaganda  reguleert cortisolwaardes • Siberische Ginseng verbetert de opname van vitamine B en C (pas op met hoge bloeddruk) • Rozewortel  Rhodiola herstelt cortisolbalans • Maca   zorgt voor betere opname van hormonen in onze cellen. • Co enzym Q10 beschermt tegen oxidatiestress en verbetert energie • Keltisch zeezout bevat magnesium en sporenelementen, herstelt elektrolytenbalans, is beter dan keukenzout en normaliseert aldosteron waardes.

Helaas wordt de ernst van bijnieruitputting vaak onderschat. Wij zijn te afhankelijk geworden van laboratoriumonderzoeken en codes van zorgverzekeraars bij bepaalde diagnoses. Zoals eerder gesteld, bijnieruitputting is niet duidelijk zichtbaar in laboratoriumonderzoeken en dus worden deze patiënten naar huis gestuurd met de boodschap dat het misschien wel tussen de oren zit omdat er niets gevonden is. Tot de tijd dat het wel zichtbaar is heeft de patiënt al vaak een langdurige verstoring van het leven gehad en is er veelal schade aan belangrijke organen gedaan. Herstel van het lichaam bij een bijnieruitputting gaat niet snel. Iets dat jarenlang heeft geduurd kan niet ineens over zijn. Vaak staat hier 6 tot 24 maanden voor al naar gelang de ernst van de bijnieruitputting. Positief is wel dat natuurlijke behandelingen zeer effectief zijn tegen dit syndroom. Laatste tip: • zorg dat het lichaam tot rust komt, dat stress van werk, relatie etc. zoveel mogelijk wordt vermeden. • Luister naar je lichaam • Zorg voor regelmatige beweging.

Ik hoop een bijdrage te hebben geleverd in de toenemende vraag naar een antwoord op het probleem bijnieruitputting. Mocht U verder nog vragen hebben dan zal ik deze graag beantwoorden.

Met vriendelijke groeten Ruud Meulenbroek (Natuurgeneeskundig Therapeut)

Andere onderwerpen uit de rubriek “mijn mening” :

• Cholesterol

* Hoge bloeddruk

• Bent U gezond?

* vitamine C

• Suikers en diabetes

 * Blaasontsteking

Bent U geïnteresseerd?  Ga dan naar http://www.natuurdrogist-obdam.nl/mijn-mening/

Wilt U op de hoogte blijven?  Like onze pagina op facebook: natuurdrogist obdam